چند نوشت

سئوال یکی از خوانندگان

سئوال : چرا تفاوتی ندارد که به کدام یک از پایه های ال ای دی مقاومت را متصل کنیم ؟ اگر بر روی پایه آند باشد که خوب درست است و مدار درست کار میکند ، اما اگر بر روی پایه کاتد مقاومت را بگذاریم ، جریان ابتدا وارد آند می شود و باعث سوختن ال ای دی می شود ؟ اگر سئوال آماتوری است عذرخواهی میکنم ، چون در حال یادگیری هستم .

 

پاسخ : به هیچ عنوان سئوال بدی نیست .

همانطور که گفتی اگر جریان زیادی از ال ای دی عبور کند ، باعث سوختن آن می شود . اما در مدارات سری چون تنها یک راه برای عبور جریان وجود دارد ، بنابراین مقدار جریان در تمامی مسیر یکسان است ، مانند میزان آب در طول یک لوله ، این میزان یک مقدار ثابت است و تفاوتی در ابتدا یا انتهای آن نمی کند .

وقتی یک مقاومت را در مدار قرار می دهیم مانند این است که میزان آب در لوله را محدود و کم کنیم ، مهم نیست کجای لوله این کار رو انجام میدید ، میزان فشار آب در کل لوله کم می شود . مقاومت هم به همین صورت است ، مهم نیست کجای یک مدار سری مقاومت را قرار می دهید ، میزان جریان در تمام مسیر کاهش می یابد و یک مقدار مشخص خواهد بود .

این یکی از مفاهیمی است که باید به طور کامل متوجه شوید - نحوه جریان الکتریکی در یک مدار .

بهترین راه تمثیل عملکرد با یکی از مفاهیم ساده روزانه هست مانند بالا ، تا ابتدا یک آشنایی کلی پیدا کنید ، سپس اطلاعات تئوری خود را کامل کنید و در نهایت در عمل آن را آزمایش کنید تا کاملا برایتان روشن شود . :)

 

همیشه دانشجو باشید .