چند نوشت

12 ولت میتونه مدارتو منفجر کنه

حدود 15 سال پیش بود ، تو زیرزمین خونه مون بساط الکترونیک رو برپا کرده بودم .

منو پسرخالم داشتیم ال ای دی ها رو لحیم می کردیم .

بو و دود روغن لحیم همه جارو گرفته بود :) و آهنگ های قمیشی هم  از واکمن (کاستی) سونی در حال پخش بود .

واقعا داشتیم از کاری که می کردیم و هدفی که میخواستیم بهش برسیم لذت می بردیم .

از الکترونیک آنچنان سر در نمی آوردم ، در حد ساختن کیت و شناخت اسم های قطعات بودم .

یه مدار رقص نور از تو کتاب های  محمود بخت آور (همیشه سالم و سلامت باشه ، خیلی چیزا از کتاباش یاد گرفتم) پیدا کرده بودم  و پر از شور و اشتیاق بودم که بسازمش .

عید هم نزدیک بود و حتما می خواستم تا قبل از عید آمادش کنم تا تو مهمونیا به همه نشونش بدم ، اینجوری شاید عیدی بیشتری می گرفتم :)) .

مدار رو آماده کردیم و با یه باطری کتابی 9ولت تست کردیم ، همه چیز عالی کار میکرد ... هوووورررررااااا ... حس یه مهندس برق بودن ، لذت ساختن یه چیزی که کار میکنه .... واقعا غیر قابل وصفه . این لذت می تونه چند برابر بشه وقتی به بقیه نشونش بدی و اونا هم تو را یه مهندس و یه نابغه خطاب کنند .

روز موعود فرا رسید ، مهمونا اومده بودن ، منم پریدم تو زیرزمین و بورد را آوردم که به بقیه نشون بدم ... زدمش به باطری 9ولت .. اُه ... کار نمیکنه ... احتمالا باطری تموم شده باشه . دوباره برگشتم تو زیر زمین اما باطری دیگه ای نداشتم :( 

داشتم برمیگشتم بالا که چشمم خورد به یه آداپتور ضبط صوت . نگاه کردم 12ولت بود .. گفتم خوب 9 تا 12 ولت خیلی فاصله ای نداره ... احتمالا مشکلی پیش نمیاد .

رفتم بالا و جلوی مهمونا زدمش به برق ، به محض اینکه وصلش کردم به بورد ، تمام ال ای دی ها پرنور روشن شدن و بعد از چندلحظه یه دود واقعا بد بویی ازشون بلند شد و دونه دونه سوختن ....

نـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــههههه ! :((

با چه شور و حالی ساخته بودیمش ، و من در عرض چند ثانیه زدم ترکوندمش . هیچی دیگه ،کار با ماس مالی بابا و طوری نیست گفتنای بقیه و پیش میاد مهندس گفتن باباجون پایان یافت .

اما چیزی که از این اتفاق نصیب من شد یه تجربه بود ، اینکه هر مداری رو باید با ولتاژی که براش طراحی شده و روی اون مشخص شده راه اندازی کرد ، درسته که 12 ولت خیلی فرقی با 9 ولت نداره ، اما برای سوزوندن مدار کافیه .

اگر اون موقع اطلاعاتی در مورد قانون اهم ، ال ای دی و مقاومت ها داشتم ، خیلی راحت می تونستم ازین اتفاق جلوگیری کنم .

یه چیز ساده و پیش افتاده ، اما وقتی ندونی ، میتونه پروژه ای که خیلی روش وقت گذاشتی رو نابود کنه .

آیا در مورد قانون اهم ، نحوه کار مقاومت و ال ای دی و جریان اون ها دانشی دارید ؟ اگر نه بهتون پیشنهاد میکنم قبل از انجام کاری اول مطالعه کنید  :)