آموزش ها

آشنایی با انواع چیپ ان اف سی NFC

یکی از سئوالات همیشگی کاربران از ما در مورد ان اف سی ، مربوط به انواع چیپ های آن و تفاوت بین آن ها و همینطور تفاوت ها با چیپ های RFID است .

در این مطلب قصد داریم انواع چیپ های تایید شده مربوط به NFC را معرفی و تمامی خصوصیات آن ها را بررسی کنیم.

چیپ ان اف سی NFC :

در قلب هر تگ ان اف سی (NFC Tag) یک چیپ یا آی سی (IC) قرار دارد که در واقع مغز متفکر و محل ذخیره اطلاعات هر تگ است.

این قطعه بسیار کوچک محل ذخیره دیتای شما و همچنین محل تنظیم نحوه رفتار و میزان دسترسی به اطلاعات است .

انواع چیپ NFC :

انواع مختلف چیپ های ان اف سی دارای میزان حافظه متفاوت بوده و همچنین دارای امکانات متفاوتی نیز می باشند . نوع چیپ علاوه بر اینکه میزان حافظه قابل دسترس برای شما را تعیین می کند ، نحوه دسترسی به اطلاعات ، امکان قفل کردن و یا پسوردگذاری و دیگر تنظیمات را نیز تعیین می کند .

در حال حاضر بیشترین مدل چیپ موجود در بازار مربوط به تولیدات شرکت های NXP و Broadcom هست ، که رهبران تکنولوژی ان اف سی (NFC) و RFID در دنیا هستند .

انتخاب صحیح چیپ NFC :

انواع مختلفی از چیپ های ان اف سی قابل گزینش هستند از جمله : چیپ های NTAG , MIFARE Ultralight C و Topaz 512 .

اینکه کدام چیپ بهترین است ، بسته به نیاز شما می تواند متفاوت باشد .

در اینجا انواع چیپ های ان اف سی را بررسی میکنیم .

چیپ ان اف سی MIFARE Ultralight :

این چیپ ، از اولین چیپ های ان اف سی است با 64 بایت حافظه که 48 بایت آن قابل دسترس است . حداکثر کارکتری که می توان در این چیپ ذخیره کرد 41 کارکتر است . بیشتر برای تبلیغات و ارسال یک آدرس وب URL از آن استفاده می شود .

این چیپ امکان پسورد گذاری ندارد .

چیپ ان اف سی NTAG203 :

معروفترین چیپ ان اف سی بازار این چیپ بود که با مدل NTAG213 جایگزین شده است . این چیپ دارای 168 بایت حافظه است که 144 بایت آن قابل استفاده است و تا 132 کارکتر می توان در آن ذخیره کرد . قیمت پایین مزیت اصلی این چیپ است .

این چیپ قابلیت پسورد گذاری ندارد .

چیپ ان اف سی NTAG210 : 

یک چیپ ارزان قیمت که بدلیل حافظه پایین مورد استقبال قرار نگرفت و به سختی در بازار پیدا می شود . این چیپ دارای 80 بایت حافظه بوده که 48 بایت آن قابل دسترس است و امکان ذخیره 41 کارکتر را دارا می باشد .

این چیپ قابلیت گذاشتن پسورد را دارد .

چیپ ان اف سی NTAG213 :

معروفترین و پرفروشترین چیپ حال حاضر در بازار می باشد . این چیپ دارای 180 بایت حافظه است که 144 بایت آن قابل دسترس بوده و امکان ذخیره 132 کارکتر را دارا می باشد .قیمت مناسب ، سازگاری با تمامی گوشی ها  و قابلیت پسورد گذاری از مزیت های اصلی این چیپ است .

چیپ ان اف سی NTAG215 :

این چیپ دارای محدودیت تولید است و به سختی در بازار پیدا می شود . چیپ 215 دارای 540 بایت حافظه است که 504 بایت آن در دسترس بوده و 492 کارکتر را میتواند در خود ذخیره کند .

قابلیت پسورد گذاری دیگر مزیت این چیپ است .

چیپ ان اف سی NTAG216 : 

بالاترین ظرفیت در بین چیپ های معروف ان اف سی مربوط به این چیپ است . این چیپ دارای 924 بایت حافظه بوده که 888 بایت در دسترس است و قابلیت ذخیره 854 کارکتر را در خود دارد .

حجم بالای ذخیره دیتا و قیمت بالاتر نسبت به دیگر چیپ ها ، آن را مناسب کارت های ویزیت مجازی و کاربردهایی که نیاز به حافظه بالا دارند کرده است .

این چیپ دارای قابلیت پسورد گذاری نیز هست .

 

در بالا معروفترین چیپ های ان اف سی که در حال حاضر عمومیت دارند معرفی شدند ، اما باید توجه داشته باشید که چیپ های MIFARE CLASSC 1K و MIFARE DESFIRE 4K و TOPAZ 512 نیز به عنوان چیپ ان اف سی شناخته می شوند ، اما بدلیل عدم سازگاری با تمامی گوشی ها ، قابلیت های محدودتر و یا قیمت بالاتر چندان مورد استفاده قرار نمی گیرند .

 

پیروز باشید :)