راه حل ها

مانیتورینگ دما و رطوبت اتاقهای سرور

از جمله مهمترین قسمت های یک شرکت و سازمان اتاق سرور آن است ، که به مانند مغز متفکر و حافظه یک سازمان می ماند .

کلیه اطلاعات و سوابق ، رزومه ، فعالیت ها و اندوخته یک شرکت یا سازمان در سرورهای این اتاق نگه داری می شود ، بنابراین نظارت و سرویس دهی منظم و شبانه روزی سرورها جهت عملکرد صحیح و بدون مشکل یک ضرورت می باشد .

گام اول نظارت ، آشنایی با خطرات و مشکلات پیش روی اتاق های سرور است و گام دوم آشنایی با نحوه مقابله و پیش گیری .

 

هنگامی که صحبت از امنیت و پایداری سرور و ارتباط شبکه ای به میان می‌آید، احتمالا به مسایلی از قبیل ویروس‌ها، اختلال در داده‌ها و دیگر تهدیدات کامپیوتری فکر می‌کنیم. اما خطرات فیزیکی پنهانی درون ساختمان وجود دارند که نباید دست‌کم گرفته شوند.

۱. درجه دما

گرمای تولید شده توسط سخت افزار موجود در سرورها و فضای بسته کیس های آن ها در صورتی که کنترل نشود به مرور زمان می تواند به دستگاه ها آسیب برساند و باعث کاهش عمر مفید کارکرد آن ها شود .
دمای ایده‌‌آل برای محیط یک اتاق سرور  21 تا 22 درجه سانتی گراد هست ، با احتساب یک میزان تلورانس این بازه دمایی را بین 18 تا 24 درجه اعلام می کنند.

با توجه به این محدوده دمایی ، دمای خطر را برای سیستم های کامپیوتری بالاتر از 30 درجه در نظر گرفته اند و دمای محیط نباید به هیچ عنوان از 30 درجه بالاتر برود .

توجه به این موضوع نیز دارای اهمیت هست که در نقاط مختلف یک اتاق سرور ، در داخل رک ها و در اطراف سرورها دمای یکسانی وجود ندارد ، و ممکن است در محیط بیرون رک دمای هوا مناسب باشد اما محیط داخل رک دارای دمای پرخطری باشد .

بنابراین استفاده از چندین سنسور دما در نقاط مختلف یک اتاق سرور ضروری به نظر می رسد .

این افزایش دما با استفاده از تهویه مناسب ، کولرهای گازی و یا هیت سینک های خنک کننده قابل کنترل است .

 

۲. رطوبت هوا


رطوبت هوا از نظر زیست محیطی خطر کمتری نسبت به درجه دما دارد، اما همچنان جزو عوامل خطرناک به شمار می‌رود. رطوبت همیشگی هوا در سطح بالا باعث ایجاد شبنم درون سخت‌افزار شده که منجر به پوسیدگی و اتصال کوتاه می‌شود. همچنین باعث به وجود آمدن رسوبات مواد معدنی، لکه و حتی قارچ‌هایی می‌شود که در ادوات تهویه و دریچه حرارت، ایجاد مشکل می‌کند.

از طرف دیگر کم‌بودن بیش از حد رطوبت، تجهیزات الکترونیکی را در مقابله با الکتریسیته‌ی ساکن آسیب‌پذیر می‌کند، به طوری که باعث ایجاد اشکالاتی در عملکرد یا آسیب دائمی آن‌ها می‌شود.

رطوبت نسبی (RH) ، نسبت رطوبت مطلق در دمای T به رطوبت اشباع در همان دما گفته می شود . به عبارت دیگر نسبت بخار آب موجود در حجم معینی از هوا در دمایT به وزن ماکزیمم بخار آبی که می توان در همین حجم در دمای T وجود داشته باشد را رطوبت نسبی می نامند.

بر طبق استاندارد بهتر است رطوبت محیط اتاق سرور مابین 45 تا 55 درصد باشد ، که با احتساب یک مقدار تلورانس این محدوده را 40 تا 60 درصد در نظر می گیرند .

طبیعی است رطوبت پایین تر از 30 درصد موجب افزایش خطر ایجاد الکتریسیته ساکن و رطوبت بالاتر از 70 درصد خطر تشکیل شبنم در تجهیزات کامپیوتری را در پی دارد .

 

تجهیز کردن اتاق سرور با یک دستگاه دماسنج / رطوبت‌سنج دیجیتالی  یا به عبارتی یک دیتالاگر دما و رطوبت جهت مانیتورینگ راه کم هزینه‌ای است تا مطمئن شوید اتاقتان هم از نظر میزان دما و هم میزان رطوبت هوا در سطح مطلوبی قرار دارد.

ایده پردازان با توجه به این نیاز اقدام به تولید دستگاه مانیتورینگ دما و رطوبت برای اتاق های سرور نموده است .

این دستگاه علاوه بر دارا بودن یک سنسور دما و رطوبت برای داخل اتاق ، دارای 7 سنسور دمای جداگانه جهت اتصال در رک های سرور می باشد تا بتوانید دمای هر نقطه از اتاق سرور را به صورت دقیق مانیتور کنید .

همچنین علاوه بر ارسال اطلاعات به سرور مرکزی جهت ذخیره و نمایش به کاربر ، دارای کارت حافظه داخلی بوده و کلیه لاگ ها بر روی آن ذخیره می شود .

در صورتی که دما و رطوبت هر یک از نقطه ها از محدوده تعیین شده تجاوز نماید به شماره های موجود در حافظه دستگاه پیامک هشدار ارسال می شود .

دستگاه دارای باطری بک آپ داخلی بوده و در صورت قطع برق شهر در مرحله اول و سپس قطع برق یو پی اس در مرحله دوم به کاربر هشدار ارسال می کند .

 

جهت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید .