راه حل ها

کاربرد تگ های NFC به عنوان کارت گارانتی

با توجه به اینکه NFC یک تکنولوژی جدید و رو به رشد هست ، بسیاری از علاقه مندان با کاربردها و مفهوم این تکنولوژی همچنان ناآشنا هستند ، بنابراین تصمیم گرفتیم در چند مقاله شما را با ابعاد مختلف و موارد استفاده تگ های NFC آشنا کنیم .

هرچند در خارج از ایران کاربرد اصلی تکنولوژی NFC برای انجام پرداخت های خرد به صورت سریع است و دیگر کاربردها در حاشیه قرار دارند ، اما در ایران به دلیل نبود زیرساخت بانکی استفاده چندانی از این مورد نمی شود ، بنابراین می توان از این فناوری برای آسان تر کردن دیگر فرایندها استفاده نمود .

یکی از موارد کاربرد فناوری ان اف سی ، استفاده به عنوان کارت گارانتی برای دستگاه ها ، وسایل و خدمات مختلف می باشد .

در زیر به تعدادی از این زمینه ها که تاکنون توسط گروه ایده پردازان برای مشتریان پیاده سازی شده است اشاره می کنیم :

1- کارت گارانتی برای تجهیزات الکترونیک ، مخابراتی و حفاظتی : در این مدل دستگاه ، وجود یک کارت که نشانگر اصالت دستگاه ، مخدوش نبودن تاریخ گارانتی آن و همچنین عدم استفاده از خدمات گارانتی تاکنون باشد، ضروری است . همچنین بعضی از این دستگاه ها نیاز به انجام بازدید دوره ای و بررسی قسمت های مختلف دارند . بدین منظور می توان با استفاده از یک تگ NFC به راحتی اطلاعات دستگاه شامل مدل ، سال تولید ، تاریخ فروش ، نوع و مدت زمان گارانتی ، تعداد دفعات انجام بازدید دوره ای ، مواردی تعمیری که تاکنون داشته ، قطعات و قسمت هایی که تاکنون تعمیر و یا تعویض شده اند و ... را در آن ذخیره کرد و به راحتی این اطلاعات با استفاده از برنامه اختصاصی شرکت گارانتی کننده در دسترس نصابان و تعمیرکاران آن شرکت خواهد بود و در هر دوره بازدید می توانند اطلاعات جدید را در آن ذخیره و یا ویرایش کنند .

 

2- کارت گارانتی برای تجهیزات دارای شناسنامه مانند فرش ، موکت ، تابلو فرش ، اشیای قیمتی و ...  : در این مدل وسایل از تگ NFC به عنوان یک شناسنامه برای معرفی و اصالت آن کالا استفاده می شود . میتوان اطلاعات شرکت تولید کننده ، نحوه تولید ، جنس ، نوع و میزان مواد اولیه استفاده شده ، قدمت آن وسیله ، مدل و رنگ بندی ، تاریخ نصب و مدت زمان گارانتی و ... را در آن ذخیره نمود . این اطلاعات هم توسط خریداران و مشتریان قابل دسترس هست و هم توسط نصابان و نیروهای پشتیبانی قابل ویرایش . بدین ترتیب انجام عملیات پشتیبانی برای دو طرف آسان و موجب افزایش اعتماد خواهد شد .

 

3- کارت گارانتی برای تجهیزات پزشکی : برخی از تجهیزات پزشکی و همچنین داروهای پزشکی دارای ارزش بالا و درجه بندی کیفیتی متفاوتی هستند ، که در بازار امکان پیدا کردن نمونه های تقلبی آن ها با شکل و شمایل یکسان با نمونه اصلی وجود دارد . در اینجا تگ ان اف سی معرف نوع کالا و دارو ، تاریخ تولید ، کشور و شرکت سازنده ، درجه بندی کیفیت و همچنین تاییدیه هایی رسمی از وزارت بهداشت و یا تاییدهای خارجی می باشد . این اطلاعات با استفاده اپلیکیشن قابل دسترس برای عموم مصرف کنندگان و خریداران می باشد .

 

4- کارت خودرو ، تعمیرکاران ، تعویض روغن : اگر دارای خودرو باشید ، حتما برای تعویض خودرو به مغازه های مربوطه مراجعه کرده اید ، معمولا پس از طی مراحل تعویض روغن و ... به شما یک کارت دوره ای داده می شود برای یادآوری دوره بعدی ، این کارت در هر دوره تعویض می شود و یک کارت جدید با تاریخ جدید برای شما صادر می شود . در این شیوه از کارت NFC هم به عنوان معرف و تبلیغ شرکت و مغازه تعمیرکار استفاده می شود ، و هم با نزدیک کردن کارت به گوشی ، اطلاعات مربوط به خودرو شخص ، موارد تعمیری و یا تعویضی ، دوره بعدی تعویض روغن ، نیاز یا عدم نیاز به تعویض فیلترهای هوا و روغن و ... در آن ذخیره می شود . و صاحبان خودرو به راحتی می توانند با استفاد از آن به اطلاعات خودروی خود دسترسی داشته باشند .

 

این موارد فقط نمونه های کوچکی از کاربرد تکنولوژی ان اف سی هستند،  با نگاهی به اطراف می توان کارکردهای متنوع دیگری برای آن متصور شد .

 

پیروز باشید .