چند نوشت

درک مفهوم کارکرد خازن ها

در ابتدا می خواهم بدترین شیوه برای آموزش نحوه کار کردن خازن را به شما نشان بدهم .

( این قسمت به نوعی از ویکی پدیا برداشت شده است) :

" یک خازن (که به عنوان یک کندانسور شناخته می شود) از دو صفحه الکتریکی پسیو ، برای ذخیره انرژی الکترواستاتیکی در یک میدان الکتریکی تشکیل شده است . "

درسته که این یک توضیح صحیح از ساختار خازنه ، اما به شدت نامفهوم و سنگینه ، اون هم موقعی که بخواهی به یک نفر تازه کار ، الکترونیک و مفهوم خازن را آموزش بدی ! و البته در کتاب های زیادی هم بر همین اساس در مورد خازن توضیح داده شده ...

اما من دوست دارم خازن را اینطوری معرفی کنم :

خازن در واقع یک باطری قابل شارژ کوچک هست با ظرفیت خیلی خیلی کم و به جای اینکه مثل باطری های معمولی دوام چند ساعتی داشته باشه ، فقط می تونه برای یک ثانیه یا خیلی کمتر به شما شارژ بده !

این مفهوم از خازن را به این دلیل بیشتر می پسندم چون بیان آسان و ملموس تری داره و تقریبا هر کسی از کوچک و بزرگ و آشنا و ناآشنا میتونه کارکرد اون رو درک کنه .

مشخصا این معرفی اصولی و صحیحی برای خازن ها نیست ، و ممکنه مهندسین گرامی به من خرده بگیرن که خازن و باطری دو معقوله جدا از هم اند و برای معرفی از همان نوشته های ویکی پدیا استفاده کنند ، اما اگر مقداری از بحث تئوری خارج بشیم و دیدی عامیانه تر به قضیه داشته باشیم ، احتمالا با من موافق می شین که برای آموزش دادن مفاهیم ، اول باید اون ها رو ملموس و قابل درک کرد ، بعدا اگر طرف به اطلاعات بیشتر نیاز داشت اون رو با مبحث تئوری آشنا کرد .

و چه چیز بهتر از اینکه مفاهیم عملی کار را در ابتدا نشون بدیم ، هرچند ممکنه مقداری تناقض با مباحث تئوری داشته باشه .

خلاصه اینکه درسته مهندسیم و کلی درس و دود چراغ خوردیم ، اما لزوما گفتن کلمات سنگین و نامفهوم ، ارزش ما رو بالاتر نمی بره :) ./