راه حل ها

اثر رطوبت بر روی داروها

اغلب رطوبت برای ما با ایجاد مو مجعد و سردرد همراه است اما عواقب رطوبت برروی داروها به مراتب بسیار جدی تر است. در حالیکه شرکتهای دارویی هرروزه در حال گسترش هستند آما حفظ ایمنی و قددرت داروها از طریق کنترل شرایط آب وهوایی یک امر حیاتی در صنعت داروسازی است.

با کنترل رطوبت میتوان ضمن کم نکردن خط تولید کیفت آنها را نیز بالاتر برد. در همین راستا سازمان بهداشت جهانی قوانین سخت گیرانه ایی را وضع کرده است.

سازمان بهداشت جهانی توصیه میکند میزان رطوبت نسبی حدود 50 درصد حفظ شود. بالا رفتن یا پایین آمدن این میزان از رطوبت عوارض زیادی بر کیفیت، عملکرد و ماندگاری داروها دارد.

اثرات رطوبت کم

افزایش استاتیک یکی از اثرات رطوبت زیر 45 درصد است. افزایش بارهای استاتیک می تواند داروها را خشک کرده و بر اثرات هر نوع حلالی که در فرایند تولید دارو استفاده میشود خلل ایجاد کند. استاتیک اضافی همچینی میتواند باعث خشک شدن و خرد شدن محصولات در فرایند تولید و بسته بندی داروها مانند کپسولها، شود.

اثرات رطوبت بالا

اثر رطوبت بالا در هوا میتواند به اندازه رطوبت پایین برای داروها مضر باشد. رطوبت بیش از حد میتواند قدرت اثربخشی دارو را تخریب و حتیم نجر به تولید سم در ترکیب محصول شود.

این میزان از خطرات وقتی اتفاق میافتد که رطوبت نسبی به 60 درصد یا بیشتر برسد. دراین میزان رطوبت ویروسها، باکتریها، قارچها فرصت کافی برا رشد را پیدا خواهند کرد.

شرایط ذخیره سازی مطلوب

قرار گرفتن در معرض دما و رطوبت از وال اصلی عدم کارایی داروها هستند. بطور کلی شرایط نگهداری نرمال برای داورها در دمای اتاق بین 15 تا 25 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی 50 درصد است.

کنترل رطوبت

فراهم کردن یک سیستم کنترا آب و هوا برای حفظ ایمنی و کیفیت محصولات هم برای تولید کننده هم برای توزیع ککنده سودمند است. دیتالاگرها میتوانند با نظارت مداوم برروی یخچال، فریزر و اتاقهای انبار به کمک صنعت داروسازی بیاید. دیتالاگر اطلاعات کاملی از محیط را به کاربر داده و هشدارهای لازم را بطور آنی ارائه میدهد. بنابرانی در صورت هرگونه مشکلی آنها میتوانند بلافاصله اقدامات اصلاحی را انجام دهند.